Börje Lundh

15:52 / Upplagd av Webmaster /


Kanske är han Sveriges äldste daytrader. Den 87-årige före detta bankdirektören är väldigt aktiv i sin aktiehandel och den enda som kan få bort honom från datorn är labradoren Siri.

När Börje Lundh fyllde 85 år tyckte Avanza att han var för gammal och stängde av honom. Istället gick han till konkurrenten Nordnet. Där får han hålla på till han är minst 100.

Aktier är hans hobby. Varje dag, tre timmar om dagen, sitter han vid datorn och köper och säljer. Och han tar stora risker.

Aktieportföljen är värd ”några miljoner” och den är hårt belånad, dessutom äger han aktier i bara en handfull svenska företag. Inte precis en försiktig strategi.

–Men jag är inte fullbelånad och jag kan göra rätt för mig hur det än går. Nordnet ska inte behöva förlora något på mig.

Sedan sex år tillbaka är han änkeman. Hans sällskap nu är labradoren Siri uppfödd på Hundskolan i Sollefteå. Hon skulle egentligen bli ledarhund men var för livlig. Det fick han känna av häromåret då Siri drog omkull honom under en promenad vilket resulterade i att knäskålen kraschade.

Siri verkar betyda mycket.

–Känner jag mig deppig tröstar hon och när jag är glad är också hon glad. Tycker hon jag sitter för länge vid datorn kryper hon upp i mitt knä och lägger tassarna på tangentbordet och tycker att vi ska gå ut. Jag missar hellre 50 000 kronor på någon affär än riskerar hundens välbefinnande, berättar han.

Han är född i Norrköping och bor idag i Linköping. Yrkesbanan startade på Nyborgs Yllefabrik i Norrköping där han var kamrer och kalkylchef. Norrköping hade efter kriget som mest 56 textilfabriker med totalt 6 600 anställda och Nyborgs var det artonde och ett de största som 1956 tvingades klappa igen när tekokrisen på 50-talet drabbade Sverige.

Han hamnade då i Linköping och fick jobb på revisionsavdelningen på Östgötabanken, en bank han än idag har som husbank. Han steg snabbt i graderna och bara efter 2,5 år blev han direktör för avdelningskontoren. När han slutade på banken 1982 var han ställföreträdande vd och rörelsechef.

Som bankman hade han sina restriktioner, att köpa aktier i företag banken hade relationer med var inte lämpligt. Hans första aktier blev därför i Östgöta Bank men efter pensioneringen vid 61 år blev det fart på affärerna och för åtta år sedan blev han en dagshandlare, en daytrader.

Hur har det gått?

–Jag drabbades av samma sjuka som alla andra ifjol, 30–40 procent ner. Men långsiktigt har jag haft en bättre utveckling än till exempel Investor.

Vad har du för taktik?

–Jag handlar i några kända verkstadsföretag, följer dagssvängningarna, man måste vara snabb och jag försöker gå ur positionerna varje dag. Det är lite av en sport och man vill gärna ta igen vad man tappat.

Han tror inte att börsen nått botten ännu. I tidningarna, bland annat SvD, Affärsvärlden, Aktiespararen och Ny Teknik, samt på nätet skaffar han sig information.

Han är väldigt kritisk till de höga bonusarna och är tveksam till om det går att skapa ett system som är rättvist. Däremot är han inte orolig för de svenska bankerna och han tycker att finansministern gör ett bra jobb.

KÄLLA: E24 Entreprenör

0 kommentarer:

Skicka en kommentar