QMED nya ICA ?

13:02 / Upplagd av Webmaster /

Q-Med vill bli som Ica

På Uppsalaföretaget Q-Meds stämma på onsdagseftermiddagen presenterade vd Bengt Ågerup en helt ny vision för företaget. Inom fem år ska Q-Med vara heltäckande avseende skönhetsprodukter. Senare i år öppnar Q-Med sin första butik i Stockholm och målsättningen är att bli ett Ica inom skönhetsbranschen.



Årets ordinarie stämma i estetikföretaget Q-Med avlöpte lugnt, men så hade också de mest kontroversiella frågorna redan avhandlats på extrastämman i februari.
Styrelsen förblev intakt med Anders Milton som styrelseordförande, och trots att Bengt Ågerup förklarat tidigare att han vill avgå som vd och ta över som styrelseordförande inför stämman, så blev det inte så.

Rekryteringen av en ny vd förefaller gå trögt, kanske eftersom Bengt Ågerup själv ställer höga krav på kandidaterna. Det är i alla fall vad det glunkades om bland ägarna strax före stämman.

Den svaga försäljningen under det senaste året och bråket kring Ågerups eget bud på företaget hamnade helt i skymundan när Bengt Ågerup presenterade en ny vision för Q-Med under den kommande femårsperioden. Det handlar om att ta Uppsalaföretaget med cirka 500 anställda i en helt ny riktning.

I år kommer Q-Med att öppna en butik i Stockholm. - Vi letar efter en lämplig lokal. Läget måste vara bra, med god genomströmning. Man ska kunna handla våra krämer och produkter där, men också boka tid för ett ingrepp, berättade Bengt Ågerup för UNT efter stämman.



Marknadsföring i tv är nästa steg, bland annat genom sponsrade program. Q-Meds nya koncept är stulet från ett av Sveriges mest framgångsrika företag: Ica. Bengt Ågerup jämför gärna med Ica-Stigs genomslag. Målet är att Q-Med ska gå från att exponera en promille av konsumenterna för Q-Meds produkter till att nå den större massan.
- Det här är en aggressiv satsning, mycket offensivt. Inom fem år ska vi vara heltäckande avseende skönhetsprodukter, med bland annat krämer och hårvårdsprodukter, säger Bengt Ågerup.

Efter ett hektiskt år med flera bakslag för Q-Med ritar nu Bengt Ågerup om kartan. Q-Med ska fokusera om: i stället för att rikta marknadsföringen mot kunderna, det vill säga klinikerna, ska man vända sig direkt till slutkonsumenterna. Butiken i Stockholm blir den första av många, tror Bengt Ågerup och han överväger samarbeten med andra aktörer på medicin- och skönhetsmarknaden för att nå ut direkt till konsumenterna. - När Apoteket privatiseras kan man tänka sig ett samarbete med de enskilda apoteken. Ett hörn med Q-Meds produkter kan absolut fungera. Vi måste finnas i rätt miljö för vårt varumärke, säger han.



Förändringen av företaget innebär att Q-Med måste ta fram en lång rad nya produkter under de kommande åren. Men det är inget som oroar Bengt Ågerup. Plattformen är redan byggd och första steget är snart taget, mot att bli skönhetsindustrins Ica.

Källa: UNT

0 kommentarer:

Skicka en kommentar